Hra o čas. I tak se dá nazvat snaha bratislavského magistrátu o výstavbu druhé etapy tramvajové tratě v Petržalce.
Prodloužení v úseku Bosákova – Janíkov dvor mají financovat ještě staré eurofondy. Stihnout to však je třeba do konce příštího roku. Jinak bude muset Slovensko evropské peníze vrátit a Bratislava bude potřebovat jiné zdroje financování.
Resort investic: Výstavba se nestihne
Ministryně investic Veronika Remišová (Za lidí) ještě v lednu uvedla bratislavskou tramvaj jako jeden z příkladů, kdy za nevyčerpání eurofondů nemohou ministerstva, ale neschopnost samotných příjemců.
Tento projekt byl financován za podpory Evropské komise. Tato publikace odráží výlučně názory autorů a Evropská komise nenese žádnou odpovědnost za použití obsažených informací.
„Vzhledem ke krátkosti času, který zůstává, považujeme tento projekt za rizikový. Je předpoklad, že se nepodaří v celku dokončit tak, jak byl původně naplánován,“ potvrzuje nadále mluvčí ministerstva Andrej Ďuríček.
Aby peníze nepropadly, je třeba připravit náhradní projekty. Ale is tím má Bratislava podle Remišové problém, protože magistrát stále neví, jaké množství peněz nakonec vyčerpá.
Město se zpožděním nepočítá
Vedení Bratislavy má jiný názor. Výstavba tratě, která má plynule navazovat na úsek od Jesenského po Jungmannovu, se podle mluvčí magistrátu Dagmar Schmuckové zpozdila jen o jeden měsíc.
Stát se tak mělo pro velké množství připomínek, se kterými se během povolovacího procesu museli poradit. Od té doby prý jde projekt podle plánu.
Vítězem veřejných zakázek na zhotovitele, které proběhlo loni od října do března, se stalo Sdružení MHD Petržalka. Město s ním podepsalo smlouvu začátkem listopadu a předalo mu staveniště.
První práce na téměř čtyřkilometrové trati se rozjely koncem loňského roku. Kromě kácení stromů a odstraňování vrstvy humusu se v lokalitě Janíkova dvora začalo s bouráním tunelu nedostavaného bratislavského metra.
Následovat má přeložení inženýrských sítí v trase koridoru. „Masivní rozběh stavebních prací očekáváme v jarních měsících,“ uvádí mluvčí hlavního města.
Tramvaj za téměř 90 milionů eur bude podle Schmuckové po trati jezdit již koncem roku 2023 iv případě, že nebudou dokončeny všechny administrativní procesy.
„Tyto práce mohou být finalizovány i poté, ve smlouvě je na zrealizování celé stavby stanovených 27 měsíců,“ dodává.
Výstavbu monitoruje i resort dopravy. „Město v současnosti připravuje žádost o nenávratný finanční příspěvek (z eurofondů, pozn. red.). Jeho předložení očekáváme ve druhém čtvrtletí,“ říká Martin Petro z komunikačního oddělení resortu.
Ministerstvo je řídícím orgánem operačního programu Integrovaná infrastruktura, ze kterého se stavba tratě financuje. S magistrátem si informace vyměňuje na pravidelných poradách, společně řeší i komplikace, které přináší současné zdražování stavebních materiálů a jejich nedostatek.
Peníze půjdou na jiné projekty
Pokud výstavba tramvajové tratě navzdory plánům bude zpožděn, eurofondy vyčleněné na bratislavskou dopravu (sto milionů eur) by se mohly zužitkovat na financování jiných dopravních projektů.
Schmucková tvrdí, že město již vypracovalo jejich seznam a prokonzultovalo ho s resortem dopravy. Obsahuje například prodloužení trolejbusových tratí či modernizaci údržbových základen v depu Jurajův dvůr a ve vozovně Krasňany. „Všechny tyto projekty souvisí s tématem udržitelné dopravy,“ dodává mluvčí.
Aby náhradní projekty byly v případě potřeby po ruce, magistrát s resortem dopravy koncem února podepsal smlouvu o nenávratném finančním příspěvku ve výši 2,8 milionu eur na financování projektových dokumentací k výstavbě čtyř trolejbusových tratí a modernizace tratě na Kramáru.
Konkrétně jde o trasu Autobusové nádraží – Nové SND, Bulharské – Galvaniho, Patronka a Riviéra, Trenčínské – Bajkalské – Hraniční – Mlýnské nivy a modernizaci úseku z hlavního nádraží přes Kramáre na Patronku.
„Tyto náhradní projekty jsou financovatelné iz příštího programovacího období, čili pracujeme s více alternativami,“ říká resort dopravy.
V úvahu přichází fázování
Dostavba tramvaje po konci příštího roku by se zase mohla vyřešit takzvaným fázováním projektu. To znamená, že část, která se stihne dokončit do termínu, bude financována ze současného programovacího období, zbytek zatáhne to budoucí.
Možnost financovat jeden projekt dvěma různými balíčky eurofondů využilo Slovensko iv minulosti. Schválit ho však musí Evropská komise.
Navíc, otázkou je, zda se v nových eurofondech najde pro Bratislavu dost financí na tak velkou investici, jako je tramvaj.
Projekt je financován z Fondu soudržnosti a podle resortu dopravy by to bylo nejlepší řešení iv budoucnosti: „Umožňuje totiž financovat projekty až do 85 procent celkových způsobilých nákladů, a to i na území Bratislavského kraje.“
Zatím má Bratislavský region přislíbených jen 20 milionů eur z Fondu regionálního rozvoje. Ministryně investic se sice pro něj snaží přesunout až půl miliardy eur, zatím se však s Evropskou komisí nedohodla.
I proto její resort opakuje, že Bratislava má udělat vše pro to, aby projekt dokončila včas. \“Nelze spoléhat na to, že komise bude souhlasit s přesunem prostředků právě na zpožděnou dostavbu tramvajové tratě,\“ dodává Ďuríček.
Výslednou částku pro Bratislavský region stanoví dokumenty pro příští eurofondové období – Partnerská dohoda a Operační program -, které připravuje Remišové resort a musí je schválit Evropská komise.
Resort investic chce mít oba dokumenty schválené do konce prvního pololetí. Neformální jednání s Komisí však trvají již tři roky a dohoda je zatím v nedohlednu.